Konsekwencje niedoboru witaminy D
13

A A A

Witamina D ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Niestety, w naszej szerokości geograficznej jesteśmy narażeni na jej niedobory w organizmie. Jak objawiają się braki witaminy D i jak możemy je uzupełnić?

Właściwości witaminy D

Nasz organizm przyswaja witaminę D głównie przez skórę pod wpływem światła słonecznego. Wpływa ona na:

  • funkcjonowanie układu kostnego i mineralizację kości
  • gęstość i stan uzębienia
  • gospodarkę wapniowo-fosforanową
  • komórki szpiku kostnego
  • wspomaga układ odpornościowy
  • ma działanie antybakteryjne
  • wpływa korzystanie na układ nerwowy i skurcze mięśni
  • zapobiega powstawaniu nowotworów takich, jak rak prostaty, piersi, okrężnicy czy chłoniak nieziarniczy

Kto jest najbardziej narażony na niedobory witaminy D?

Ponieważ witaminę D czerpiemy głównie z promieni słonecznych, podczas zimniejszych miesięcy nasz organizm wchłania jej niewielkie ilości. Coraz więcej czasu spędzamy także w zamkniętych pomieszczeniach, a wychodząc na zewnątrz chronimy skórę kremami z filtrem. Wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do poważnych braków witaminy D.

Dowiedz się więcej o witaminie D:

Witamina D cz.1 Akademicka Telewizja Naukowa ATVN

Objawy i skutki niedoboru witaminy D

Braki witaminy D u dzieci skutkują często krzywicą, a u nastolatków – rozmiękaniem kości, czyli osteomalacją. U starszych osób mogą występować częste złamania kości, a także skrzywienia i zwyrodnienia układu kostnego połączone z zaburzeniami funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego.

Osoby cierpiące na brak witaminy D w organizmie częściej także zmagają się z zapaleniem spojówek i różnorakimi stanami zapalnymi skóry, narzekają na obniżoną odporność i chroniczne zmęczenie i osłabienie. W skrajnych przypadkach dochodzi do pogorszenia słuchu, osłabienia, a nawet wypadania zębów. Osoby w podeszłym wieku są bardziej narażone na rozwój osteoporozy. Niedobory witaminy D mogą skutkować również wzrostem ryzyka powstania komórek nowotworowych i zachorowania na jedną z chorób autoimmunologicznych.

Jak zapewnić organizmowi odpowiednie ilości witaminy D?

Jeśli nie mamy możliwości czerpania witaminy D ze słońca, musimy zadbać o dostarczanie jej w posiłkach. Jest jej najwięcej w tłuszczu ryb takich, jak śledzie, makrele, łososie i tuńczyki, żółtkach jajek, serach i wątróbkach. Można również przyjmować ją w postaci suplementów, wcześniej należy jednak skonsultować się z lekarzem, gdyż przyjmowana w nadmiarze może być toksyczna.

Skomentuj lub zadaj pytanie!

  1. Re: Konsekwencje niedoboru witaminy D Halina

    Zmęczenie, osłabienie rzeczywiście może być oznaką niskiego poziomu witaminy D, czy wystarczy przyjmować suplement dostępny w aptece żeby podnieść poziom witaminy. Pani magister poleciła mi d-vitum forte, zawiera wysoką dawkę witaminy D.

    Odpowiedz