Wszystko o witaminach z grupy B
shutterstock_100150337

A A A

Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ponieważ jednak, podobnie jak w przypadku innych witamin, ludzki organizm nie produkuje ich sam, musimy zadbać o to, by dostarczać je wraz z pożywieniem. Okazuje się, że zapewnienie sobie odpowiedniej dawki witamin z grupy B nie powinno nastręczać większych kłopotów, wystarczy tylko wiedzieć, w jakich produktach spożywczych najłatwiej je znaleźć.

Witaminy z grupy B zaliczane są do witamin rozpuszczalnych w wodzie, co oznacza, że nasz organizm nie ma możliwość magazynowania ich. Występują niemal w każdym pożywieniu pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, dlatego ich uzupełnianie nie stanowi problemu. Poznajmy zatem poszczególne witaminy z grupy B.

Do najważniejszych witamin z grupy B zaliczamy:

Witamina B1 – tiamina

Wszystko o witaminach z grupy B

Źródła witaminy B, fot. Alex E. Proimos via Compfight cc

Witamina B1 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zapobiega problemom z pamięcią i koncentracją uwagi. Ponieważ bierze udział w metabolizmie węglowodanów, odgrywa istotną rolę w uwalnianiu energii z glukozy. Produktami, w których najłatwiej znaleźć witaminę B1 są:

  • drożdże
  • płatki owsiane
  • wieprzowina
  • wątróbka
  • groch
  • fasola
  • zielone warzywa liściaste
  • pełnoziarniste pieczywo

Witamina B2 – ryboflawina

Witamina B2, podobnie jak B1 wpływa korzystnie na nasz układ nerwowy, a wraz z witaminą A współuczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych, dróg oddechowych, skóry i odgrywa dużą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku. Ryboflawinę znajdziemy w:

  • wątrobie wieprzowej
  • wołowinie
  • rybach
  • nabiale
  • migdałach
  • słoneczniku
  • fasoli

Witamina B6 – pirydoksyna

Witamina B6 przeciwdziała niedokrwistości, zmianom chorobowym skóry, zmianom nastroju, wzdęciom, a także łagodzi objawy zespołu przedmiesiączkowego. Zwiększa również odporność organizmu i wspomaga pracę układu nerwowego. Najlepszym źródłem witaminy B6 są:

  • produkty z ciemnej mąki
  • produkty drożdżowe
  • wątróbka
  • ziemniaki
  • banany

Witamina B7 – biotyna (witamina H)

Znana również jako biotyna i witamina H, wpływa na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci. Uczestniczy także w procesach tworzenia hemoglobiny i reguluje poziom glukozy we krwi. Witaminę B7 można znaleźć w:

  • mleku
  • wątrobie
  • nerkach
  • żółtku jaj
  • serze
  • otrębach
  • rybach
  • drożdżach
  • ciemnym ryżu
  • kukurydzy
  • mące ze zbóż

W owocach: arbuzach, bananach, melonach, grejpfrutach, brzoskwiniach, winogronach oraz w warzywach: kalafiorze, burakach, grochu, pomidorach, szpinaku, marchwi.

Witamina B9 – kwas foliowy

Kwas foliowy, czyli witamina B9 ma szczególne znaczenie dla kobiet w ciąży. Odpowiednia jego ilość chroni płód przed wadami i zapewnia prawidłowy rozwój jego układu nerwowego, mózgu i rdzenia kręgowego. Witamina B9 chroni również organizm przed nowotworami, szczególnie rakiem macicy, pobudza krew do szybszego krążenia, a także zwiększa liczbę czerwonych krwinek. Jednym z najlepszych źródeł witaminy B9 jest szpinak oraz inne warzywa liściaste takie, jak kapusta, brokuły i kalafior.

Witamina B12 – kobalamina

Witamina B12 bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek i syntezie DNA. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Wspomaga mięśnie i pozwala zapobiegać anemii. Najłatwiej znaleźć ją w:

  • rybach
  • mięsie
  • jajach
  • mleku
  • serach

Skomentuj lub zadaj pytanie!

  1. Re: Wszystko o witaminach z grupy B szymczykiewicz

    a co z innymi witaminami z grupy B to jest
    B 4
    B 8
    B 10
    B 13
    B 17

    Odpowiedz

    • Re: Wszystko o witaminach z grupy B anonim

      To najważniejsza z wszystkich witamin koordynuje i konfiguruje pracę całego systemu immunologicznego w organiźmie.
      Odpowiednie stężenie tej substancji zapewnia właściwą pracę całego ustroju,wiedza na temat tej substancji ze zrozumiałych względów jest raczej pomijana lub celowo zatajana gdyż komu na rękę było by jakby każdy posiadał sprawnie działający organizm w 100%?

      Odpowiedz